Monday 28 January 2013

Pengenalan Melaka


Pengenalan Melaka...


Yang di Pertuan Raja di Hilir Sultan Abdullah Mu & apos;ayat Syah ibni & apos;l Sultan Abdul Jalil Syah telah mengutuskan Seri Nara Wangsa Tun Bambang untuk memerintah Bendahara Paduka Raja Tun Muhammad@Mahmud (Tun Sri Lanang) pada hari Khamis, 12 Rabiul Awal 1021 bersamaan 13 Mei 1612 agar menyunting salinan Sejarah Melayu yang dibawa oleh Orang Kaya Sogoh dari Goa/Gowa. 

Sehingga hari ini, sekurang-kurangnya 29 salinan Sejarah Melayu yang terdiri daripada pelbagai versi telah dijumpai. Ini membuat perkara-perkara yang lebih kompleks seperti yang mereka berbeza dari segi penyampaian kandungan dan pendekatan walaupun subjek dan tema penceritaan yang sama iaitu raja-raja Melaka.

Sejarah Melayu Sulalatus Salatin dianggap penting kerana ia memberikan adat istiadat kerajaan , susunan Raja Melayu dan sejarah kerajaan Melayu dan boleh dikatakan menyerupai konsep Sejarah Sahih China , di mana pada setiap pertukaran Dinasti di China , sejarah Dinasti sebelumnya akan ditulis dan disimpan di arkib negara tersebut.

Kandungan pada ilmu bahasa yang berbeza telah menyebabkan banyak kekeliruan dalam kalangan ahli sejarah yang menggunakan Sejarah Melayu untuk memahami penulisan sejarah Melaka.Sebagai contoh, beberapa versi mendakwa bahawa jawatan Laksamana diperkenalkan di Melaka semasa pemerintahan Sultan Muhammad Shah (Raja Kecil Besar). Versi lain menyatakan bahawa ia dibuat semasa pemerintahan Sultan Shah Muhammad.

Terdapat juga versi Sejarah Melayu yang menyatakan bahawa Hang Tuah berasal dari Duyung di Melaka , manakala yang lain mengesahkan bahawa dia adalah seorang Bugis dari Sulawesi. Cara terbaik dan hanya untuk ahli sejarah adalah dengan menggunakan Sejarah Melayu sebagai cara yang berhati-hati dan sebagai objektif yang mungkin di dalam batas-batas pentaksiran dan penulisan sejarah dan memahami masalah pertembungan dalam ilmu bahasa.

Tiada teks satu (Sejarah Melayu) boleh diterima sebagai prioriti, lebih tepat mencerminkan badan tradisi yang terletak di belakang Sejarah Melayu atau lebih dekat kepada kebenaran sejarah. Nilai sejarah tradisi sejarah Melayu terletak tidak dalam mana-mana teks tertentu, tetapi dalam kajian perbandingan semua versi varian.

Dua teks yang ditulis dalam genre undang-undang termasuk Undang-undang Melaka (Undang-Undang Melaka) atau Hukum Kanun Melaka (Undang-undang Kanun Melaka), dan Undang-undang Laut Melaka (Undang-undang Maritim Melaka) yang terdapat dalam beberapa versi.


No comments :

Post a Comment